Dataspelens framtid – tre huvudtendenser

Det råder knappast något tvivel om att teknologier fortsätter att utvecklas i en hisklig takt. Ett tydligt bevis är de många nya tekniska innovationer inom digitala dataspel. Gamingindustrin har gått från 2D-formatet på med spel som Pong till ett de mest avancerade och grafiktunga 3D-varianterna med storslagna spel som Battlefield 3, Halo och Call of Duty.

Dataspelsbranschen kommer fortsätta leverera de mest häpnadsväckande upplevelserna under många år framöver. Nedan följer några av huvudtendenserna inom digital spelutveckling som vi kommer vi se mer av under kommande år.

Förtrollande spel genom Virtual Reality (VR)

Sanningen är att 3D-teknik existerat sedan mer än hundra år tillbaka. Teknologin var i dåläget för dyr för att utvecklas. Det är inte förrän på senare dagar som vi fått se 3D i sin fulländade form. Idag kan man se på bio eller TV med 3D-formatet. Det går också att njuta av de mest fantastiska datorspelen. Vi går mot en tendens där datorspelen blir så verklighetsbaserade att de blir svårare att differentiera från det reella livet. Det som just nu håller på att ske inom spelindustrin är det som många spelälskare drömt om; TV- och biokaraktärerna blir figurer som vi kan styra och leva oss in i på datorskärmen. Det som kallas för Virtual Reality har förmodligen redan nått oss inom spelvärlden. Kan man närma sig verkligheten genom datorspel? Förmodligen kan industrin förtrolla oss med en känsla som känns så nära verkligheten man kan komma. Det är bara en tidsfråga innan vi är där!

Fortsatt framgång för sekundära tillbehör

I takt med att smartphones fortsätter sin blomstring har de stora tvspels-tillverkarna intensifierat tillverkningen för sekundära speltillbehöver i form av konsoler. Wii U är ett exempel på en utveckling av en rörelsestyrd konsol som styrs över Nintendos plattform. Skillnaden mot tidigare upplagor av Wii är att en inbyggd touchscreen har införlivats. Det ökar spelkänslan avsevärt när det exempelvis gäller first-person shooter spel eftersom man kan orientera sig bättre medan man befinner sig i rörelse under spelet.

Sonys senaste bidrag heter Cross-Play och integrerar Playstation med PS Vita. Microsofts motsvarighet är Xboxens SmartGlass. Skillnaden är emellertid att SmartGlass mer är att betrakta som en app eftersom den är nedladdningsbar för smartphone och/eller tablets.

Spelutveckling för Open-Source

Sedan AppStore och Google Play slog igenom under 2007 har spelutvecklingen för mobilen fortsatt att växa. Det finns en uppsjö av hemmagjorda spel som ofta är gratis tillgängliga på dagens mobilmarknad. Android har faktiskt utvecklat en videospelkonsol med namnet Ouya. Tanken är helt enkelt att göra videospel så tillgängliga till ett så lågt pris som möjligt; helst helt gratis.