Playstation Move och Morpheus

Playstation Move fick aldrig det genomslag Sony först hade hoppats på men nu är det dags för runda två, virtual reality. 

Sedan släppet av utvecklarversionen av Oculus Rift för ett par år sedan har världen haffats av virtual realityfanatism, och det innebär även Sony.

I mars 2014 under spelutvecklarmässan GDC släppte Sony nyheten att även de arbetar på ett virtualreality headsetet som baserar sig på liknande teknik som Oculus alternativ. Sony kallade det hela ”Project Morpheus” och utvecklar headsetet till Playstation 4. De versioner som har visats hittills har en full hd skärm som delas mellan de två ögonen.

De som hittills har testat headsetet sätter det kvalitetsmässigt på samma nivå som det Oculus hade presenterat under samma tid. Sony hade dock två stora fördelar. För det första var deras modell betydligt mer bekväm och inte lika framtung, något som förbättrade upplevelsen något enormt.

Den andra poängen som gick till Sony var att de hade en mycket bättre lösning på kontrollerna. Medans Oculus demos använde en Xbox kontroller så hade Sony integrerat sina move-kontroller i spelen. Detta gjorde det möjligt för spelaren att kontrollera världen på ett helt annat sätt. Något som tog hela upplevelsen ännu ett steg längre.

Än så länge har varken Oculus eller Sony presenterat när de kommer att släppa versioner av sina produkter till allmänheten.